Demence, častá u seniorů, může být vyvolaná i léky

16.02.2011 20:38

David Gutierrez

 

Mnoho případů demence u seniorů je ve skutečnosti způsobováno vedlejšími účinky léků a může být odvráceno změnou předepsané léčby - to oznamuje neziskové sdružení Public Citizen na WEBu www.worstpills.org

 

"Je smutné, že lékáři nedokáží vždy rozeznat v poruchách rozpoznávání (cognitive impairment) působení vedlejších účinků léků, takže mnoho pacientů zbytečné strádá následky mysl oslabujících, ale napravitelných stavů," tvrdí Sidney Wolfe - president sdružení. "Poté, co byly nasazeny nové léky, by měli lékaři, pacienti i jejich rodiny pozorně sledovat i jemné změny v rozlišování a předpokládat, že takové změny mohla vyvolat změna v léčbě. Lidé, kteří již trpí nějakou formou těchto poruch, bývají přitom nejvíc vnímaví."

 

Protože většině lidí je nejvíce známá hlavně nevratná forma demence v podobě Alzheimerovy choroby, sdružení Public Citizen sestavilo katalog 136 běžně předepisovaných léků, které mohou vyvolávat příznaky demence nebo deliria. Tyto charakteristiky se opírají o posudky zveřejňované v prestižních lékařských časopisech a o nepublikované údaje od FDA (The Food and Drug Administration - americká vládní agentura pro schvalování potravin a léků)

 

Demencí bývá označována chronická, zhoršující se porucha myšlení. Delirium v sobě zahrnuje náhlé změny ve vidění, slyšení a myšlení. Je mnoho případů, kdy lékaři mylně přisuzují delirium a demenci zdravotnímu stavu a přitom byla vyvolána užíváním léků.

 

Mezi léky, které bývají nejčastější příčinou těchto projevů, patří antidepresiva a některé přípravky proti bolesti. Mezi další viníky patří i běžný lék s účinnou látkou antihistamine diphenhydramine (známý na trhu např. jako Benadryl), prášky na spaní se zolpidem (Ambien) a léky s eszopiclonem (Lunesta); patří sem ale i lék na močovou inkontinenci s tolteridinem (Detrol) a přípravek proti nevolnosti s metoclopramidem (Reglan).

 

Sdružení Public Citizen varuje, že především staří lidé jsou citliví na vznik demence nebo deliria, vyvolaných léky. V jejich případě léky působí, jako by byly podávány ve zvýšených dávkách (příčinou je i oslabení funkce ledvin a jater), ale jsou i více ohroženi vzájemnou interakcí s ostatními užívanými léky. Tím u nich dochází i k jedinečným a těžko předvídatelným vedlejším účinkům. A co je ještě horší: již existující potíže s poruchami rozpoznávání bývají další léčbou ještě stupňovány. Naneštěstí u starších pacientů bývají příznaky tohoto druhu pomíjeny jako pouhé běžné projevy stárnutí...

 

 

Zdroj:

www.commondreams.org.

 

(Přeloženo z http://www.naturalnews.com/z026680_dementia_drugs_doctors.html)

 

Zpět